Rusza postępowanie przetargowe na budowę fragmentu S19 z Lutczy do Domaradza – ogłosił Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury podczas specjalnej telekonferencji prasowej. To kolejny odcinek międzynarodowego traktu Via Carpatia. Samorząd województwa reprezentował Piotr Miąso, dyrektor PZDW.
Droga między Lutczą a Domaradzem ma 6,4 km długości i jest jednym z trudniejszych fragmentów do budowy. Na tym odcinku zaplanowano bowiem tunel oraz aż 15 różnego rodzaju obiektów mostowych.
Po ogłoszeniu przetargu na fragment Lutcza – Domaradz, do głoszenia pozostaną już tylko dwa odcinki od Rzeszowa do granicy ze Słowacją i w najbliższym czasie również one zostaną uruchomione. Przed nami konferencja Europa Karpat, podczas której będziemy rozmawiać o infrastrukturze regionów Trójmorza więc będzie to przede wszystkim dyskusja o realizacji Via Carpatia, która jest szkieletem drogowym tej części Europy – powiedział Rafał Weber.
W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19). Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości około 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Powstanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele wybudowane w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Cieszę się, że GDDKIA trzyma się harmonogramu i realizuje budowę Via Carpatii zgodnie z zapowiedziami. To jest trudny odcinek, bo przewiduje budowę jednego tunelu. Życzę aby przetarg rozstrzygnięto terminowo i bez zakłóceń, a budowa przebiegała tak jak na innych odcinkach S19 – powiedział poseł Adam Śnieżek.
Dziękujemy panom ministrom i dyrekcji GDDKIA. Liczymy, że niebawem rozpocznie się procedura kolejnych odcinków. Via Carpatia i Via Baltica będą fundamentem rozwoju współpracy w tej części Europy – dodał poseł Babinetz.
Przetarg ogłoszono w formule zaprojektuj-wybuduj. Realizacją zajmie się rzeszowski oddział GDDKIA.
Realizacja tego odcinka połączy w całość S19 na odcinku podkarpackim. Do tej pory koncentrowaliśmy się na północy. Teraz kierujemy uwagę na część południową podkarpackiej części s19 – tłumaczył Wiesław Sowa, zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKIA w Rzeszowie.
Dla województwa podkarpackiego to wspaniała wiadomość, bo każdy fragment poprawia naszą komunikację z pozostałymi regionami. Jako Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich śledzimy dokładnie realizację S19, bo z tego wynikają też nasze działania przy budowie układu dróg wojewódzkich, tak aby ten ruch z węzłów optymalnie rozprowadzić – podsumował Piotr Miąso, dyrektor PZDW, reprezentujący na konferencji samorząd województwa.
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
– 75,7 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Rzeszów Południe),
– 38,9 km – w realizacji (w budowie: Zdziary – Rudnik nad Sanem oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
– 53,9 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica – Jawornik, Lutcza – Domaradz i Dukla – Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik – Lutcza i Domaradz – Iskrzynia).
Źródło: