Kierowcy mogą już korzystać z prawie 30 kilometrów drogi ekspresowej S19 od węzła Rudnik nad Sanem do węzła Łowisko (dotychczasowa nazwa – węzeł Kamień). Inwestycja była dofinansowana ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W poniedziałek udostępniono do ruchu trzy odcinki drogi ekspresowej S19. Są to:
- Rudnik nad Sanem – Nisko o długości 6,4 km,
- Nisko – Jeżowe (dotychczasowa nazwa Podgórze) o długości 11,5 km,
- Jeżowe – Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień) o długości 10,3 km.
Tym samym na Podkarpaciu kierowcy mogą już korzystać z prawie 68 km drogi ekspresowej S19.
– Z każdym oddanym odcinkiem S19 zbliżamy się do zrealizowania szlaku Via Carpatia. To trasa niezwykle ważna dla rozwoju gospodarczego całego Podkarpacia i wszystkich regionów przez które będzie przebiegać. Szerzej otworzy region nie tylko na Lublin i wschodnią cześć naszego kraju aż do krajów bałtyckich, ale także na południe Europy. Każdy z Polaków ma prawo do tego, aby korzystać z bezpiecznych, przewidywalnych i komfortowych dróg – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Szlak Via Carpatia to kręgosłup Polski Wschodniej. Nie tylko poprawi komunikację i usprawni transport, ale też zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionie, a mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż DK19 będą mogli odetchnąć od ruchu ciężkich pojazdów. Budujemy nowoczesną sieć dróg w naszym kraju. Już za kilka miesięcy pojedziemy z Rzeszowa do Lublina i Warszawy drogą ekspresową. Cała droga ekspresowa S19 będzie gotowa na przełomie 2025 i 2026 r. – stwierdził wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W uroczystości oddania do użytku kolejnych odcinków S19 uczestniczyła również wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka.
Rudnik nad Sanem – Nisko
Odcinek ma długość 6,4 km. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Strabag (lider) i Strabag Infrastruktura Południe (partner). Umowę podpisano 18 czerwca 2018 r. na kwotę 196 339 975,77 zł. Okres projektowy trwał 10 miesięcy i zakończył się 18 kwietnia 2019 r. złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję ZRID uzyskaliśmy po 8 miesiącach, 13 grudnia 2019 r. Roboty budowlane trwały 22 miesiące.
Odcinek ten rozpoczyna się na węźle Rudnik nad Sanem na przecięciu z drogą krajową nr 77 oraz obwodnicą Stalowej Woli i Niska. Następnie trasa zbliża się do szerokotorowej linii kolejowej nr 65, biegnąc równolegle do niej, a następnie na węźle Nisko krzyżuje się z istniejącą drogą krajową nr 19 oraz kilometr dalej z linią kolejową nr 65.
W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe (Rudnik nad Sanem i Nisko), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) i sześć przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).
Nisko – Jeżowe
Odcinek ma długość 11,5 km. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construcciones (partner). Umowę podpisano 14 listopada 2018 r. na kwotę 272 690 030,27 zł. Odcinek ten oddany został przed terminem, ponieważ termin umowny mija dopiero w maju 2022 r. Okres projektowy trwał 10 miesięcy i zakończył się 12 września 2019 r. złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji ZRID. Decyzję uzyskaliśmy po niecałych 5 miesiącach, tj. 31 stycznia 2020 r. Okres realizacji robót trwał 22 miesiące.
Początek odcinka zlokalizowany jest za węzłem Nisko Południe, tuż za przecięciem drogi ekspresowej z linią kolejową nr 65. Trasa S19 biegnie w okolicy miejscowości Nowosielec w kierunku południowym, po zachodniej stronie obecnej DK19 (w przybliżeniu równolegle do niej). Następnie krzyżując się bezkolizyjnie z DK19, skręca w kierunku południowo-wschodnim. Odcinek kończy się przed węzłem Podgórze, gdzie droga ekspresowa S19 krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 861.
W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II).
Jeżowe – Łowisko
Odcinek ma długość 10,3 km. Wykonawcą prac był Budimex. Umowę podpisano 9 sierpnia 2018 r. na kwotę 335 932 922,85 zł. Okres projektowy trwał 10 miesięcy i zakończył się 10 czerwca 2019 r. złożeniem do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji ZRID. Decyzję uzyskaliśmy po niecałych 9 miesiącach, 28 lutego 2020 r. Okres realizacji robót trwał 20 miesięcy.
Początek odcinka zlokalizowany jest przed węzłem Jeżowe (wcześniej Podgórze), który przecina trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką nr 861. Następnie trasa omija kompleks leśny od strony wschodniej i zmienia kierunek na południowo-zachodni. Na granicy trzech powiatów (niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego) trasa przecina drogę powiatową nr 1084 R w sąsiedztwie miejscowości Wólka Łętowska, tworząc węzeł Nowa Sarzyna (wcześniej Nowy Kamień). Odcinek kończy się przed węzłem Łowisko (wcześniej Kamień).
W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.
S19 z dofinansowaniem UE
Budowa odcinków drogi ekspresowej S19, które zostały udostępnione kierowcom, dofinansowana była ze środków UE.
Odcinek Rudnik nad Sanem – Nisko Południe jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie – Nisko Południe. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 971 408 465,64 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 468 342 018,53 zł.
Natomiast odcinki Nisko Południe – Podgórze i Podgórze – Kamień są częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Nisko Południe – Sokołów Małopolski Północ. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 67,5 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Łowisko, Sokołów Małopolski – Rzeszów Południe),
- 47,1 km – w realizacji (w systemie Buduj: Zdziary – Rudnik nad Sanem i Łowisko – Sokołów Małopolski Północ oraz Projektuj i buduj: Rzeszów Południe – Babica, Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla),
- 53,9 km – w przygotowaniu (odcinek Babica – Jawornik na etapie przetargu, a odcinki Jawornik – Lutcza – Domaradz, Domaradz – Iskrzynia i Dukla – Barwinek na etapie realizacji koncepcji programowej).
Na podstawie informacji GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Źródło: rzeszow.uw.gov.pl